یا صاحب الزمان الغوث والامان

یا صاحب الزمان الغوث والامان

لطفا نظرات و دل نوشته ودعا های خود را در قسمت نظرات بگذارید تا منتشر بشه

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین نظرات
  • ۷ مرداد ۹۴، ۱۴:۳۲ - ✿شمیم زندگی✿
    عالی
نویسندگان

حدیثى از امام صادق(ع) و خلوص حقیقى در انتظار

سه شنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۰۶ ب.ظ

و از جمله شواهد در اینکه درجه خلوص در باب انتظار فرج لازم و بر آن تأکید شده و با آن همه فضائل انتظار حاصل مى شود ، روایتى است در «کافى» ، و در «نجم الثاقب» از «کمال الدین» از عمّار ساباطى از حضرت صادق (علیه السلام)نقل شده ، که ما در اینجا روایت را از «نجم الثاقب » نقل مى کنیم  ، و به بعضى از اختلاف عباراتى که در حدیث «کافى» در بعضى موارد است اشاره مى کنیم .(۱)

 

عمّار ساباطى گوید: به خدمت حضرت صادق (علیه السلام)عرض کردم: عبادت کردن با امامى از شما که ظاهر نبوده و در زمان دولت باطل باشد افضل است ، یا عبادت کردن در زمان ظهور دولت حقّ با امام ظاهر از شما ؟

 

حضرت فرمودند: اى عمّار ! (به خدا قسم ) صدقه در پنهانى افضل است از صدقه در آشکار و علانیه ، و (به خدا قسم ) چنین است ; عبادت شما در پنهان با امام غیر ظاهر در دولت باطل افضل ــ بخاطر ترسیدن شما از دشمنان در زمان دولت باطل ــ و بهتر است از اینکه خدا را در زمان ظهور حقّ با امام ظاهر عبادت کنید ، (و عبادت با خوف در دولت باطل مثل عبادت در حال رضا در دولت حقّ نیست.)

 

بدانید که هر که از شما نماز بخواند (یک نماز فریضه با جماعت در وقت آن در حال پنهانى از دشمن خود و تمام کند آن را  ، خدا از براى او ثواب پنجاه نماز واجب در جماعت بنویسد ، و هرکه بجا آورد از شما) یک نماز واجب را (به صورت انفرادى ) در پنهانى از دشمن خود و آن نماز را در وقت آن بجا آورد و تمام کند حقّ تعالى از براى او ثواب بیست و پنج نماز ( به صورت انفرادى ) بنویسد ، و اگر یک نافله در زمان او بجا آورد ( و تمام کند آن را ) حقّ تعالى از براى آن ثواب ده نافله بنویسد.

 

و هرکه از شما عمل خوبى بجاى آورد حقّ تعالى از براى او بیست و پنج حسنه بنویسد ، و مؤمنى از شما ; وقتى که عمل را نیکو بجا آورد و با تقیّه دین دارى کند بخاطر ترس بر امام خود و بر جان خود ; زبان خود را نگاه دارد ; حقّ تعالى حسنات او را چندین برابر مى کند ، بدرستیکه خداىعزّوجلّ ; کریم است .

 

عرض کردم که: جان من به فداى تو  ، مرا راغب به عمل گردانیدى و تحریص بر آن نمودى ، و لکن مى خواهم بدانم که چگونه اعمال ما از اعمال اصحاب امام ظاهر در دولت حقّ افضل است ، با آنکه ما و ایشان همه بر یک دین مى باشیم؟

 

فرمود : شما بر آنان در ادا نماز و روزه و حجّ و به دانستن سایر امور دین و به عبادت نمودن خدا را در پنهانى از براى خوف دشمن خودتان پیشى گرفته اید ، و اطاعت خدا را در پنهانى مى کنید ، و با امام (علیه السلام)خود را در صبر کردن در دولت باطل شریک کرده اید (در حالتیکه انتظار دولت حقّ را دارید) و از پادشاهان بر امام خود و بر جانهاى خود مى ترسید ، و حقّ امام خود را در دست ظالمان مى بینید که شما را از حقّ خود منع کرده اند و بر مشقّت و سختى کشیدن در دنیا و طلب معاش کردن ناچاراند ، و بر دین خود ; در عبادت خود و طاعت کردن پروردگار خود و ترسیدن از دشمنان خود ; صبر مى کنند ، پس به این اسباب حقّ تعالى اعمال شما را چندین برابر کرده است ، پس گوارا باد این از براى شما.

 

عرض کردم: جان من به فداى تو باد ، هر گاه چنین است پس ما چرا آرزو کنیم که با ظاهر بودن حقّ از اصحاب حضرت قائم (علیه السلام)باشیم ، با آنکه ما امروز در زمان امامت تو و مشغول طاعت تو هستیم و اعمال ما بهتر از اعمال اصحاب دولت حق است؟

 

حضرت فرمود : سبحان الله ; آیا نمى خواهى که خداى عزّوجلّ حقّ و عدل را در بلاد خود ظاهر گرداند ، و حال همه نیکو گردد ، و کلمه خدا جمع گردد ، و مردم همه بر دین حقّ اجتماع نمایند ، و الفت و التیام در میان قلوب مختلفه بهم رسد ، و کسى در زمین خدا معصیت نکند ، و حدود خدا در میان خلق جارى گردد ، و حقّ به سوى اهلش رسیده و آن را اظهار نمایند ، و چیزى از حقّ به جهت خوف از مردم پنهان نگردد؟

 

بدان ، والله اى عمّار! کسى از شما نمى میرد (بر این حالى که شما بر آن مى باشید ـ یعنى از امور مزبوره از صبر و انتظار و خوف و سختى در معاش با دوستى اهلبیت (علیهم السلام) ـ) به این حالت دوستى ما ; مگر آنکه او نزد خداى عزّوجلّ از بسیارى از آنهائى که در جنگ بدر و اُحد حاضر شدند افضل است ، پس بشارت باد شما را.(۲)

 

پس از قسمت آخر این حدیث شریف واضح شد که مؤمن ولو به ملاحظه آنکه اعمال او قبل از زمان ظهور امر فرج و دولت حقّ افضل از زمان ظهور باشد ، و لکن باید انتظار ظهور فرج حضرت قائم (علیه السلام)و دولت حقّ را داشته باشد ، و به کمال خلوص و اشتیاق همان ظهور امر حقّ و احکام دین و ظهور امر اولیاء الهى و رجوع حقوق آنها به سوى خودشان و برطرف شدن خوف از آنها و امثال این امور را داشته باشد.

 

منبع:  کتاب شیوه های یاری قائم آل محمد (ع)، آیه الله میزرامحمّدباقر فقیه ایمانى«ره»

 

——————————-
پی نوشتها:

 

۱ ــ توضیح اینکه اضافاتى که در روایت کافى نقل شده داخل پرانتز قرار داده شده .

۲ ــ کافى ج۱ ص۲۳۳ حدیث ۲ ، کمال الدین ص۶۴۵ .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی