یا صاحب الزمان الغوث والامان

یا صاحب الزمان الغوث والامان

لطفا نظرات و دل نوشته ودعا های خود را در قسمت نظرات بگذارید تا منتشر بشه

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین نظرات
  • ۷ مرداد ۹۴، ۱۴:۳۲ - ✿شمیم زندگی✿
    عالی
نویسندگان

نقش بارز لبنانی‌ها در داعش

سه شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۳، ۰۸:۵۹ ب.ظ

لبنان، این کشور زیبای خاورمیانه در ماه‌های اخیر به یکی از اهداف گروه تروریستی داعش مبدل شده است و این گروه تروریستی به دنبال تاسیس شاخه‌ای نظامی در لبنان است. داستان داعش و لبنان منحصر به روز و ماه‌های اخیر نیست و لبنانی‌ها از سال‌ها پیش در داعش عضویت داشتند.

از‌‌ همان ابتدای تاسیس القاعده عراق به دست ابومصعف زرقاوی که در سال‌های اخیر به داعش معروف شده است، اتباع لبنانی در آن عضویت داشتند. «مصطفی رمضان» معروف به ابومحمد لبنانی از اولین نفراتی بود که از لبنان به عراق برای فعالیت‌های تروریستی مهاجرت کرد. او پس از چندی به یکی از دستیاران ارشد داعش ابومصعب زرقاوی مبدل شد و پای صد‌ها تن از جوانان لبنانی را به عراق باز کرد.

گرچه که پس از تضعیف القاعده عراق در سال ۲۰۰۸ و پس از آن تعداد لبنانی‌های عضو در القاعده عراق کاهش پیدا کرد، اما با شروع ناآرامی‌ها در سوریه و با توجه هم مرز بودن لبنان با این کشور، صد‌ها نفر از اتباع لبنان برای شرکت در درگیری‌ها به سوریه رفتند که تعدادی از آن‌ها به عضویت داعش درآمدند و این افراد به پلی برای عضویت تعداد بیشتری از لبنانی‌ها در گروه تروریستی داعش مبدل شدند.

انتحاری‌های لبنانی در عراق

گرچه اکنون آمار دقیقی از لبنانی‌های عضو در داعش وجود ندارد، اما نشانه‌های زیادی مبنی بر رشد تعداد لبنانی‌های عضو داعش وجود دارد. در ماه‌های اخیر به دفعات داعش از عملیات‌های انتحاری اتباع لبنان در عراق خبر داده است و اسامی لبنانی‌های انتحارکننده در شهرهای عراق را اعلام کرده است. علاوه بر این در میان کشته‌های داعش در درگیری‌های سوریه در ماه‌های اخیر همیشه اتباع لبنان حضور داشته‌اند.

تقویت تکفیری‌ها برای مقابله با حزب الله

با ورود حزب الله لبنان به صحنه دفاع از عتبات مقدسه، داعش برای فشار به این گروه و پیدا کردن مقبولیت بیشتر در میان تکفیری‌های جهان، عملیات‌های انتحاری و انفجاری زیادی را در مناطق شیعه نشین لبنان ترتیب داد که با آزادی منطقه قلمون و استقرار رزمندگان حزب الله در مرزهای لبنان، عملیات‌های داعش در لبنان کاهش پیدا کرد.

در سال‌های اخیر کشورهای عربی گروه‌های وهابی لبنان را با هدف مقابله با حزب الله را مورد حمایت قرار دادند، این حمایت‌ها سبب شد تا جریان وهابیت در لبنان در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته باشد. علاوه بر این فقر در برخی از مناطق سنی نشین لبنان و نیز اردوگاه‌های فلسطینی نشین این کشور سبب شده است تا برخی از این جوانان بیکار و ناراضی به جریان‌های وهابی بپیوندند. اعضای همین جریان‌ها بودند که در سال‌های اخیر به داعش پیوستند و سلاح به دست گرفتند.

شکست داعش در برابر حزب الله

به نظر می‌رسد که داعش در ماه‌های آتی نقشه‌هایی را برای گسترش فعالیت‌های خود به لبنان در سرداشته باشد، اما با توجه به حضور حزب الله در لبنان بعید به نظر می‌رسد که داعش در این کشور کاری از پیش ببرد و این گروه تروریستی در لبنان شکست خواهد خورد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۳
مصطفی عزتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی