یا صاحب الزمان الغوث والامان

یا صاحب الزمان الغوث والامان

لطفا نظرات و دل نوشته ودعا های خود را در قسمت نظرات بگذارید تا منتشر بشه

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
آخرین نظرات
  • ۷ مرداد ۹۴، ۱۴:۳۲ - ✿شمیم زندگی✿
    عالی
نویسندگان

داستان مقاومت یک شهر در برابر داعش

دوشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۰۲ ق.ظ

روزهای سخت عناصر تکفیری داعش در عراق رسیده است، این روز‌ها دیگر خبری از پیشروی‌های داعش در این کشور نیست و داعش از مرحله هجوم به دفاع رسیده است. شهر ضلوعیه یکی از شهرهایی است که نیروهای داعش خیال می‌کردند می‌توانند چند روزه آنرا را به تصرف خود دربیاورند، اما این شهر سنی نشین به نمادی برای مقاومت مردم عراق در برابر داعش مبدل شد.

شهر ضلوعیه در هشتاد کیلومتری شهر بغداد و در استان صلاح الدین قرار دارد که از سه جهت با آب محصور شده است و تنها از سمت شمال راه زمینی با مناطق دیگر دارد. تعداد ساکنان این شهر سنی نشین هفتاد هزار نفر است که غالبا از قبیله جبور هستند.

قیام اهل سنت عراق ضد داعش

شش ماه پیش عناصر گروه داعش به صورت غافلگیرانه و بدون هیچ مقاومتی وارد شهر ضلوعیه شدند و این شهر را به اشغال خود درآوردند. نیروهای داعش به محض ورود به شهر ضلوعیه تعدادی از جوانان این شهر را اعدام کردند و قوانین سختگیرانه‌ای را در شهر ضلوعیه وضع کردند که سبب ساز نفرت مردم شهر از داعش شد.

مردم منطقه جنوب ضلوعیه بعد از دو هفته از ورود داعش بر ضد این گروه تروریستی قیام کردند و نیروهای داعش را به عقب نشینی از جنوب این شهر وادار کردند، البته پیروزی مردم ضلوعیه به قیمت کشته و مجروح شدن ۸۵۰ نفر از مردان این شهر بود.

بعد از آنکه عشایر جبور، داعش را از منطقه جنوبی شهر ضلوعیه بیرون انداختند، این منطقه به خط درگیری بین مردم و داعش مبدل شد و سی هزار نفر از مردم شهر ضلوعیه مجبور به ترک منازل خود شدند، البته برخی از مردم شهر هم با وجود قرار گرفتن منازلشان در چند صدمتری محل استقرار عناصر داعش، از شهرخارج نشدند.

حضور مستقیم ابوبکر بغدادی در حمله به ضلوعیه

مردم شهر ضلوعیه در طول شش ماه اخیر با نیروهای داعش درگیر بودند و آن‌ها را از جنوب شهر ضلوعیه عقب راندند و درگیری‌ها به شمال این شهر منتقل کردند. نیروهای داعش در ماه‌های اخیر بار‌ها با رهبری مستقیم ابوبکر بغدادی خلیفه خودخوانده داعش برای تصرف کامل شهر ضلوعیه به جنوب این شهر حمله کردند، اما مردم این شهر با مقاومت در برابر حملات داعش، مانع از سقوط کامل این شهر شدند.

شهر ضلوعیه برای داعش از این رو حائز اهمیت است که این گروه با اشغال این شهر می‌توانست به اطراف شهر بغداد برسد، اما مردم شهر ضلوعیه دو ماه به تنهایی و بدون هیچ کمکی در مقابل داعش مقاومت کردند و این نقشه داعش را با شکست مواجه کردند. پس از گذشت دو ماه دو گردان ارتش عراق به کمک مردم شهر ضلوعیه آمدند تا مانع اشغال این شهر به دست داعش شوند. در ‌‌نهایت صبح روز ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۴ عملیات آزادسازی شهر ضلوعیه به دست ارتش و نیروهای مردمی عراق آغاز شد و این شهر به صورت کامل از لوث عناصر داعش پاکسازی شد.

تخریب شهر ضلوعیه به دست داعش

در نتیجه حمله داعش به شهر ضلوعیه شصت درصد زیرساخت‌های این شهر از بین رفت و ۳۰ هزار نفر از مردم شهر ضلوعیه آواره شدند که بیشتر آن‌ها به سبب تخریب منازلشان فعلا امکان بازگشت به شهر ضلوعیه را ندارند. داعش پیش از عقب نشینی از شهر ضلوعیه تعداد زیادی از منازل این شهر را بمب گذاری کرد که بازگشت مردم به شهر ضلوعیه را ناممکن کرده است.

ضلوعیه؛ نماد مقاومت مردم عراق

گرچه که شهر ضلوعیه به سبب حملات داعش آسیب زیادی دیده است، اما با آزادی کامل این شهر، کم کم زندگی به این شهر در حال بازگشتن است و امکانات زندگی برای مردم شهر ضلوعیه در حال فراهم شدن است. این شهر امروزه به نمادی از مقاومت مردم عراق در برابر داعش تبدیل شده است و رهبران این کشور‌ها بار‌ها از مقاومت مردم ضلوعیه ستایش کردند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۲
مصطفی عزتی

نظرات  (۱)

مرگ بر داعشی ها ... 
---

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی